اهمیت سلامت لثه | سلامت لثه

4 دلیل که سلامت لثه مهم است!

هنگامی که به سلامت دهان و دندان فکر می کنید، لثه‌ها اغلب نادیده گرفته می شوند. اگر مرتباً مسواک می‌زنید، نخ دندان می‌کشید و به دندانپزشک مراجعه می‌کنید، احتمالاً نگران پوسیدگی و سایر مشکلات دندانی نیستید، اما ممکن است به فکر لثه‌های خود نباشید تا اینکه متورم یا ملتهب شوند. بیماری لثه به عنوان بیماری پریودنتال یا periodontitis نیز شناخته می‌شود که یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامتی است. حتی کسانی که عادات بهداشت دهان و دندان خوبی دارند نیز می توانند مستعد بیماری لثه باشند که باعث از دست دادن دندان، مشکلات سلامتی مانند دیابت یا بیماری قلبی می‌شوند.

اهمیت لثه های سالم

لثه های ناسالم دارای علائمی مانند تورم، خونریزی و حساسیت می باشند. جدای از درد مرتبط با مشکلات پریودنتال، دلایل دیگری نیز وجود دارد که اهمیت سلامت لثه را دو چندان می‌کند.

1. بیماری لثه می‌تواند منجر به از دست دادن دندان شود

عدم درمان بیماری لثه باعث از دست دادن دندان نیز می‌شود. لثه ها ساختار و تکیه گاه دندان‌ها را فراهم و آنها را در جای خود نگه می‌دارند. پریودنتال پیشرفته با وارد کردن انبوهی از باکتری‌های بد، ساختار دندان‌ها را از بین می‌برد.

2. مشکلات لثه می‌تواند به مشکلات جدی سلامتی تبدیل شود

ارتباط قوی بین بیماری لثه و مشکلات جدی سلامتی از جمله دیابت، بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری ریوی و مشکلات در دوران بارداری وجود دارد. در حالی که این همبستگی ممکن است تا حدی به دلیل عادات کلی فرد باشد، واضح است که التهاب ناشی از بیماری لثه برای سلامتی شما مضر است. مراقبت از دندان‌ها و لثه ها به سلامتی کلی بدن شما کمک می‌کند.

مقاله پیشنهادی: چگونگی درمان التهاب لثه

3. بیماری پریودنتال باعث بوی بد دهان می شود

باکتری های اضافی در دهان به بوی بد دهان تبدیل می‌شود. اگر متوجه شدید که نفس شما حتی پس از مسواک زدن بوی تازگی نمی‌دهد، شاید بیماری لثه مقصر اصلی باشد.

4. لثه های سالم لبخند شما را بهبود می‌بخشند

بیماری لثه التهاب، تورم و قرمزی می‌شود، همچنین در شرایط حاد شروع به عقب نشینی می‌کنند که به طور چشمگیری بر ظاهر لبخند فرد تأثیر می‌گذارد. نگرانی‌های زیبایی لبخند، برای برخی از افراد کافی است تا برای درمان پریودنتال عجله کنند.

راه های پیشگیری از بیماری لثه

پیشگیری از بیماری لثه شامل چند مرحله ساده است:

• بهداشت مناسب و درست دهان و دندان
  • مراقبت از آنچه می‌خورید و می‌نوشید
  • مراجعه منظم به متخصص جراح لثه مشهد

مراحل اولیه بیماری لثه، معروف به gingivitis، در واقع با مراقبت و درمان زودهنگام قابل برگشت است. دندان‌های خود را دو بار در روز با یک مسواک نرم مسواک بزنید تا از تحریک لثه جلوگیری شود. برای از بین بردن ذرات غذایی که ممکن است بین دندان‌ها یا زیر لثه گیر کرده باشند، نخ دندان بکشید. برای تمیز کردن و معاینه منظم برای از بین بردن پلاک‌های سرسخت به دندانپزشک مراجعه کنید و از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های شیرین خودداری کنید، زیرا محیطی عالی برای رشد باکتری‌های مضر ایجاد کنند. ترکیب غذاهای غنی از ویتامین‌های C و D و کلسیم نیز باعث سلامت لثه‌ها می‌شود، بنابراین در صورت امکان میوه‌ها و سبزیجات تازه، ماهی‌های تازه و لبنیات را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید.